keuten.reismee.nl

Welcome in Azerbeidzjan! (en Budapest)

Dag 1: Donderdag 18 september 2014

De tassen zijn gepakt en we zijn klaar om te gaan. Om 15.00 staat zus Ilse voor de deur en gaat het avontuur beginnen. Op Eindhoven Airport worden we uitgezwaaid door Wilma, Adriaan, Majid, AĂŻsa en Ilse uiteraard. Na twee uur vliegen en na een korte busrit zijn we bij ons hotel in Budapest aangekomen, naast het station Kobanya-Kispest. Onze hotelkamer had een fijn twee-persoons bad en deze konden we dus even lekker misbruiken, gewoon omdat het kan. Hierna een heerlijke Polenta gegeten (soort pap met mais en kaas) waarvan we zelfs de helft overhielden als doggybag. Hierna vroeg naar bed want de plicht roept vroeg de volgende morgen.

Dag 2: Vrijdag 19 september 2014

Om 5.00 staan we naast ons bed, om alvast aan het nieuwe tijdschema in Azerbeidzjan te gaan wennen. Om 5.30 op weg met de metro naar een Budapest badhuis. Lekker vroeg, dus alleen met de lokale Hongaren genieten van de verschillende baden en sauna’s. Even de stress van het werk er uit gooien! Hierna opnieuw de stad Budapest verkennen, voor Marleen de tweede keer en voor Geert alweer de vijfde keer. Maar Budapest verveelt nooit, dus altijd leuk om weer leuke nieuwe dingen te gaan doen. Marleen naar de kapper, daarna even lunchen aan de Donau (met onze lekkere bewaarde Polenta in de doggybag), daarna op naar de musea van de stad. Er was in het eerste museum een diploma-uitreiking bezig van de universiteit van Budapest. Leuk om blije mensen te zien in toga’s en trotse familie erbij. Hierna een wijntje op het terras en daarbij is Marleen al druk aan het schrijven in het vakantiedagboek gekregen van Marnix en Kim. Hierna nog twee museums bij Buda Castle en een toevallig chocolade-feest in de stad en daarna rustig op weg naar het hotel om de tassen op te halen en door te gaan naar de luchthaven van Budapest. Omdat we nog even cultureel wilde afsluiten zijn we maar gaan eten bij de lokale KFC. Waarom niet. Om 21:50 gaat onze vlucht vertrekken naar Baku in Azerbeidzjan.

Dag 3: Zaterdag 20 september 2014

Geen hotel deze keer, maar een turbulente vlucht van 3,5 uur om onze slaap te pakken. Om 1.20 Nederlandse tijd, ofwel 4.20 Azeri tijd komen wij aan in Azerbeidzjan. Paspoortcontrole en daarna wachten op de eerste lokale bus die pas om 7.00 blijkt te vertrekken. Is niet erg, want even bijkomen met een koffie op de luchthaven is zo gek nog niet. Deze bus was vrij leeg toen we vertrokken, maar onderweg stapten zoveel Azeri in dat we echt een volgestouwde bus kregen om de nieuwe ervaring compleet te maken. Om 7.45 aangekomen in het centrum van Baku, nog even wandelen door een rustige stad naar ons hotel, die we eigenlijk pas om 12:30 konden betreden. Na even wat overredingskracht (en wat Manats bijbetalen) mogen we er alvast in om op te frissen. Best nodig na zo’n lange reis. Hierbij zat inbegrepen een extra ontbijt, dus lekker smullen en daarna de stad in. Hierbij zijn we maar met ons slaperige hoofd een “walking tour” gaan doen (bekend uit de Lonely Planet boeken) waarbij we erg mooie dingen zagen in de stad. Het Fontijn-plein en de Maagden-toren waren de eerste hoogtepunten van deze mooie stad. Hierbij hadden we ook heel mooi uitzicht op een van de nieuwere bouwwerken in de stad: de “Flame Towers”. Vooral op de top van de toren hadden we erg lol met de bewaker die heel graag onze camera vast had om een reportage te maken. Hilarisch zonder dat je elkaar maar kan verstaan

Cool
. Hierna nog verder de stad doorgewandeld en onze treinkaartjes voor de volgende dag opgehaald bij het Centraal Station van Baku, zodat we de volgende dag zonder problemen kunnen vertrekken naar Tbilisi, in Georgië. De reden dat we maar zo kort in Azerbeidzjan blijven is trouwens te danken aan de man van de Azeri ambassade in Den Haag, voor velen nog bekend uit de Facebook berichten van Marleen. Hierna waren de voetjes van Marleen wel erg moe, dus zijn we naar het hotel gegaan om even op adem te komen en een Azeri biertje te nuttigen (wat erg leuk is aangezien ze ook hier bier verkopen in PET-flessen van 2,5 liter. Het is gewoon fris hier
Sealed
). In de avond een Blini gegeten (gevulde pannenkoek) en lekker flaneren op de boulevard, zoals alle Bakoetjes doen op een zaterdagavond. Even aan de Kaspische zee uitwaaien totdat het weer tijd werd om ons bed op te zoeken. (eindelijk weer naar bed)

buurman en buurvrouw

je huis staat ernog ik heb jullie verhaal gelezen
succes verder met jullie vakantie

pim en leontien

Hallo lieve mensen,
Was weer erg leuk jullie reisverslag. Kijken uit naar het volgende. Fijn te lezen dat jullie zo genieten. Veel liefs

Chrisje

Hee Marleen en Geert,

Mooi verslag tot nu toe en ook al een hoop mooie dingen gezien......super! Ik kan me helemaal inleven en geniet een beetje met jullie mee ;-) Heel veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verhaal.

Groetjes Chrisje

zus ils

Hallo reizigers, wat jullie schrijven komt op mij over als echt geoefende reizigers. Even naar de sauna, naar de kapper, allerlei lokale gerechten.. erg lekker hoor! Ik hoorde van ons mam dat jullie mij al hadden proberen te bereiken. Niet gelukt dus, maar dan volg ik het hier wel.
Veel plezier xxxx

maris, dave en de kids

leuk zo'n reisverslag!
Benieuwd naar hoe pap (polenta) uit een zakje (doggybag) smaakt... ;-)
Fijne vakantie!!

xxx

Adriaan en Moeders

Hallo luitjes,

Zo te lezen hebben jullie een goede start gemaakt.
We gaan dus weer meegenieten op afstand!
Groetjes uit Brabant!