keuten.reismee.nl

Gdansk en Kaliningrad

Zondag 22 februari 2015.

Vandaag de dag van vertrek. In de ochtend heerlijk de spullen pakken en daarna in de middag naar PSV – FC Dordrecht. Een reglementaire overwinning van 3-0 in de pocket en na de wedstrijd naar huis, onze katjes gedag zeggen en even rusten voor de tijd die komen gaat. Nog even nagenieten van (alweer) puntverlies van Ajax. Hierna nog even naar onze stamkroeg Kraaij en Balder aan de Strijpsestraat en om 19:00 ongeveer komt onze chauffeur Maarten aanrijden in onze eigen auto, op weg naar Eindhoven Airport.

We nemen de Wizz Air vlucht naar Gdansk in Polen waar we om 22:30 ongeveer arriveren. De bus naar het centrum is dan ook zo gevonden en om 23:30 zijn we ingecheckt in het Novotel van Gdansk centrum. Nog even naar een plaatselijk barretje, gewoon omdat het kan. Voor Marleen een lekkere Lech Free (0.0%) en voor Geert een gewoon Pools biertje wat overigens beiden prima smaakt op deze dag. Na een uurtje of wat gaan we terug naar het hotel. De vakantie is begonnen!

Maandag 23 februari 2015

Na een heerlijke nacht in dit fijne hotel en een erg goed ontbijt buffet gaan we de stad in. Het is erg dichtbij allemaal en de stad doet aan de ene kant erg Duits aan. Het is ook het oude Danzig en dus vroeger nog onderdeel van het Duitse Rijk. Ook zien we vele huisjes en gevels met een typisch Nederlandse stijl in de stad. Het zal wel te maken hebben dat Danzig ook een soort Hanzestad is en daardoor veel banden heeft met de Hanze steden in Duitsland en Nederland, maar dit zoeken we thuis nog wel op. Marleen is ook helemaal geobsedeerd door twee dingen die ze in vele winkeltjes verkopen: de Amber, waaronder de sieraden, beeldjes en souvenirs, maar ook de muziekdoosjes die ze in elke winkel verkopen. We konden het niet laten om zo’n muziekdoosje te kopen van Für Elise en hier werd nog veel mee gespeeld terwijl we op het terras in de hoofdstraat zaten met een warme chocomel en een lekkere cappuccino.

In de middag een activiteit buiten de stad: we besluiten naar Westerplatte te gaan. Dit is de plek waar de 2e wereldoorlog is begonnen. Het Duitse oorlogsschip “Schlesswig Holstein” kwam hier op 1 september 1939 binnen vallen en omdat de Duitsers met maar liefst 10 keer zo grote bemanning waren en op volle oorlogssterkte was Westerplatte zo gevallen en dus de 2e wereldoorlog een feit. Hier zagen we veel bunkers, wachttorens en monumenten die herinneren aan deze historische gebeurtenis. Na dit culturele uitstapje zijn we met de bus teruggegaan naar het centrum van de stad. Wat overigens opvalt hier: als je geen exact muntgeld voor de bus hebt, krijg je gewoon geen kaartje. Maar je mag wel meerijden met de bus. Free rides dus, althans voor ons, want we zijn gewoon niet gecontroleerd.

Na een heerlijke lunch/diner van pizza zijn we naar het busstation van Gdansk gegaan om onze bus te gaan zoeken naar Kaliningrad / Rusland. Kaliningrad is overigens een stukje Rusland wat buiten de grenzen van het grote Rusland ligt. Een soort Baarle-Hertog, maar dan wel wat groter. Kaliningrad ligt ingesloten tussen Polen en Litouwen en grenst dus niet aan het vasteland. De bus arriveert om 18:00 bij het busstation in Polen en we vertrekken naar Kaliningrad city. Na een ritje van 2 uur arriveren we bij de grens bij de paspoortcontrole waar we er wel achter komen dat hier wel heel weinig Engels / Duits gesproken wordt. De beambte keek wel 36 keer naar Geert en zijn paspoort of alles wel klopte, maar uiteindelijk mochten we Rusland binnen. Nog een uurtje rijden en we zijn in de stad op een verlaten station beland. Even de Taxi nemen naar ons Hotel: Gostinitsa Moskva. Een prima hotel met heel vriendelijk personeel en een kapot bed (daar kwamen we in de nacht achter en hebben we provisisch kunnen fiksen). Nog even naar het aanliggende barretje/restaurantje om ons avondeten te nuttigen, hoewel dit om 0:00 was. Dit was pasta met voor Geert zalm met ikra (visseneitjes) en voor Marleen pasta met kaassaus. Hierna heerlijk de mand in. Russia is nice!

Dinsdag 24 februari 2015

Om 9:00 zijn we na het ontbijt vertrokken te voet uit het hotel. Lekker een stukje wandelen over de straten richting de Hertz auto verhuur waar we een auto’tje hadden geregeld voor deze dag. We liepen langs de Dom van Kaliningrad (oude naam Königsberg in het oude Oost Pruisen). Deze stad is aan het einde van de 2e wereldoorlog helemaal platgebombardeerd door de geallieerden en is daarom weinig meer Duits aan de stad. Königsberg ging over naar Stalin, in de Sovjetunie. Welnu is het een onderdeel van Rusland. De kerk daarentegen laat zien wat de historie van Königsberg was: een paar oude huisjes staan overeind, of zijn weer gerestaureerd.

De man van de autoverhuur stond al op ons te wachten in het spacomplex Heliopark. Het was een Renault Logan met nog maar 4000 km op de teller dus dat is wel lekker rijden. We rijden hierna over de Russische autobahn naar Kurshkaya Kosa, Curonian Split. Dit is een natuurpark op 50km van de stad en is een smalle strook land van 3 km met aan de ene kant de Baltische zee en aan de andere kant een binnenmeer. Bij binnenkomst worden we verrast door overstekend wild: twee jonge wilde zwijnen staken over en in de bosjes stonden twee volwassenen. Echt leuk om te zien! Ze schijnen hier best veel rond te lopen en helemaal niet gevaarlijk te zijn, dus wij keken onze ogen uit.

Hierna reden we verder over de Split, om te kijken wat dit mooie gebied nog meer te bieden heeft. Vooral de “dancing forest” was erg boeiend: een bos vol met bomen die wel heel erg in kronkelvorm zijn gegroeid. Als je goed kijkt door de bossen lijkt het net of de bomen met elkaar dansen. Een natuurmonument van jewelste, niet voor niets Unesco World Heritage. En daarna nog even doorrijden over het vasteland van Kaliningrad. We kwamen langs leuke dorpjes en ook leuke stadjes zoals Baltisjk. Even kijken hoe de marinehaven van Rusland er uit ziet en ook even kijken hoe de verdedigingslinie van Putin zou moeten zijn. Overigens allemaal indrukwekkend en ook interessant om te zien. Maar na deze lange dag rijden komt ook deze dag tot een eind. Even de auto terugbrengen naar het hotel en even gaan kijken in het centrum. We komen uit op het plein van de overwinning, wat niets anders is dan een groot plein met mooie kerken en vooral ook een leuke bar. Deze bar schonk bier wat ze zelf brouwden dus de bar werd uitermate goed getest. Ook het voedsel met daarin vele vissoorten, vooral Omul uit Siberië en gerookt vlees met rendier uit het noorden van Rusland werd genuttigd en dit was allemaal zeer prettig om in je mond te krijgen. Hierna onze mand in, want volgende dag staat St Petersburg op het programma. De eerste indruk van Rusland was prima! Zelfs nadat we al twee keer in Rusland zijn geweest: dit blijft niet vervelen!

leontien

was weer leuk om te lezen. blijf genieten