keuten.reismee.nl

Moskou dag 2 en de trein naar Siberië

Moskou. Wat een wereldstad! Dag 2 hebben we iets rustiger aan gedaan dan de eerste dag, onze voetjes deden nog wat zeer van het wandelen door het centrum van Moskou. Omdat het weer hier ook niet altijd meezit (ofwel af en toe een bui maar wel een graad of 20) hebben we veel met de metro gereisd. We wisten dat de Moskou Metro een bezienswaardigheid zelf was, maar het met eigen ogen zien is toch wel fantastisch! Grote mozaïeken met beeltenissen van Stalin, Lenin, Russische Orthodoxe kerkleiders, volksmarsen, hamers en sikkels, logo\'s van Rusland en vooral ook de Sowjet-Unie, (USSR, CCCP in het Russisch, misschien bij jullie ook bekend op shirts en souvenirs). Bijna alle Metro stations zijn betegeld met mooie stenen, mooie ornamenten, gewoon prachtig! En dan hebben wij misschien maar 15 van de ruim 150 stations gezien.

Het volgende wat we hebben gedaan is wat shopping op de hoofdstraat van Moskou, de Arbat. Dit is zo gezegd de Kalverstraat van Moskou. Hier vind je veel tekenaars, schilders, souvenir winkeltjes, vele mensen die voorbij lopen en leuk zijn om te bekijken. Ook als je buiten op straat loopt zie je vaak een van de wolkenkrabbers van Moskou in je beeld, want hoge gebouwen zijn hier volop te vinden. Rond de centrum ring staan al 7 ongeveer gelijke wolkenkrabbers die er heel gaaf uitzien. Ook zijn we nog naar het Olympisch Stadion 'Luzjniki' geweest, waar de Olympische Spelen van 1980 zijn gehouden. Dit complex is ontzettend groot! Een groot voetbalstadion (waar nu Torpedo Moskou nog speelt), een zwemstadion, een boks-arena en een heel groot park.

Hierna hebben we ook het Park Pobedi bezocht, een soort monument voor de overwinning op de Duitsers in de WO II. Hier in dit park staan hele grote beelden, staat een grote 'Arc de Triomph' en aan de zijkant van dit park staat een museum vol met oude Duitse en Sowjet-Unie legermateriaal zoals tanks, kanonnen, vliegtuigen, oorlogs-treinen, etc. Ontzettend mooi en interessant!

Na al dit moois van Moskou werd het tijd om even op te frissen bij ons gastgezin, bij Vladimir. Even douchen, even de dag doornemen en wachten op onze gids die ons naar station Yaroslavsky gaat brengen, want hiervandaan vertrekt onze trein met eindbestemming Ulanbataar, Mongolië. Wij zullen alleen uitstappen in Irkutsk,op 5185km van Moskou. Ofwel 74 uur in de trein zitten, liggen, relaxen en genieten. Ofwel 5 tijdzones doorkruisen. Ofwel vele steden, dorpen en natuur langs je heen laten gaan om heerlijk te onthaasten.

Ten tijde van schrijven rijden we tussen Kirov en Perm voor de mensen die graag google maps bekijken. Dit is ongeveer 1000km van Moskou. We laten de uren voorbij vliegen de komende dagen en wat is het toch relaxed! Tot snel!