keuten.reismee.nl

Beijing deel III en Zuid-Korea deel I

Na een aantal uur in de trein gezeten te hebben en met gemiddeld 50 km/h rijden, bereiken we eindelijk weer de grens met China. In deze trein, en vooral bij de grens zelf, hebben we een erg leuk contact met een Noord Koreaanse jongen die zegt op zakenreis te gaan naar Egypte voor het staalbedrijf van Noord Korea. Dit was voor ons een leuke aangename verrassing: Eindelijk een Noord Koreaan die met ons spreekt in goed Engels zonder dat er censuur of een gids aan te pas dient te komen. Wij komen er achter dat deze jongen best hoog in de boom zit wat betreft zijn positie en dat wanneer je in zo'n hoge positie zit opeens veel meer mag. Hij reist nu naar Cairo, krijgt genoeg geld mee, mag een paar dagen in Peking de toerist uithangen en later ook in Egypte. Leuk om zo de tijd te laten voorbijgaan. Eindelijk bij de grens Noord Korea uit aangekomen, krijgen we dus de controles. Wij dachten dat dit een heel strenge controle zou zijn waarbij alles binnenstebuiten wordt gehaald, maar nee hoor, even een praatje maken met de douane, even wat foto's laten zien van thuis en het begin van onze reis en ook deze man was ontzettend vrolijk en gezellig met ons aan de praat. Je verwacht het niet, maar alle Koreanen die wij gezien hebben waren zo vriendelijk en gastvrij in hun manier van doen, wij willen hier graag nog ooit eens terugkeren!

Eenmaal de formaliteiten afgerond te hebben, rijden we verder richting China. Dandong is de eerste stad bij de grens. Hier zien we de grote brug vernield in de Koreaanse oorlog, die nog steeds in die staat is als toen het vernield werd als een soort monument aan de oorlog. Ook het zien van Dandong in de verte is opeens heel vreemd: Grote flats, veel reclame, veel winkels en veel vrijheid! China kan opeens zo erg vrij lijken na 5 dagen in Korea. In Dandong blijven we nog 2 uur staan en gekoppeld aan een lokale Chinese trein vervolgen wij onze reis naar Peking waar we de volgende dag om 8:30 lokale tijd aankomen. Heerlijk geslapen, heerlijk ontbijt van de Chinese restauratierijtuig, gewoon helemaal goed geregeld! De laatste slaaptrein van deze reis is een feit!

Toen we weer het hotel hadden bereikt, hetzelfde hotel als waar we de eerste dagen in Peking ook al sliepen, even lekker opfrissen en onze tassen ompakken. De gekochte souvenirs goed opbergen en ook even rustig aan doen. Vijf dagen Noord Korea waren heftig en daar moeten we ook even mentaal van bijkomen. We gaan lunchen bij ons favoriete restaurant in de buurt, uiteraard weer met Pekingeend en daarna besluiten we om de Beijing Zoo te gaan bekijken. Wat is dat leuk! We zagen als eerste de hoofdattractie: De Panda's. Wat zijn deze toch schattig! Hierna ook de bruine beren, de ijsberen, de tijgers (ook witte Siberische tijgers) en Leeuwen. Ook de Panters en de Lynxen waren erg mooi om te zien! Hierna rustig naar het hotel gegaan om onze avond en avontuur van Noord Korea goed af te sluiten.

De volgende dag worden we weer om 8:45 opgehaald door onze chauffeur en naar Beijing Airport Terminal 2 gebracht. Hier vertrekt ons vliegtuig naar het laatste land van onze reis: Seoul in Zuid-Korea. Met een vertraging van ongeveer een uur door het volle luchtruim in China, aldus de gezagvoerder, landen we rond een uur of 17:00 in Seoul Incheon Airport. Wat is dit opeens een ander Korea! Dezelfde mensen, met westerse kledij, luchthaven gloednieuw en vol met westerse winkels, openbaar vervoer waar Nederland een voorbeeld aan kan nemen en vooral ook: Vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Na een busrit van een uur bereiken wij onze Guesthouse Bukchonmaru in Seoul waar we slapen bij mensen thuis die 3 kamers verhuren aan toeristen. Hartstikke lief en klein allemaal en heel erg vriendelijke mensen. We hebben ze verteld dat we ook in Noord Korea zijn geweest en de familie hing ons aan de lippen, want ze wilden alles weten! We hebben ze beloofd om in de komende dagen de DVD te laten zien, want zo zien ze het beste wat wij meegemaakt hebben in het land waar zij nog nooit zijn geweest en waar zij waarschijnlijk nooit zullen komen. We gaan daarna nog even wat eten scoren in de stad en dat blijkt nog niet eenvoudig. Veel eettentjes zijn er wel, maar laten wij nu net het restaurantje in lopen waar ze geen Engels spreken, waar geen Engels menu is (alleen Koreaans) maar wat er toch zo leuk uitziet dat we het wel willen proberen. Geert deed zijn ogen dicht en wees wat aan op de kaart wat we gingen bestellen. Na een dik kwartier verschijnt er een soort pannenkoek met veel paprika, ui, andere groenten en veel vis zoals krab, inktvis, mosselen en garnalen. Groot genoeg om met tweeën te delen. Ook kregen we er schaaltjes eten bij: soort gedroogde zeewiersalade, pinda's, de befaamde Kimchi en een schaaltje gedroogde kleine garnalen gewoon nog met schaal en hoofdjes. Het smaakte allemaal prima! Dus ook hier: gewoon maar wat bestellen geeft altijd een leuke verrassing en het meest lekkere eten!

De volgende dag krijgen we een ontbijt bij de familie in onze Guesthouse. Het is een typisch Koreaans ontbijt met soep, rijst, groenten, pepertjes en uiteraard weer de Kimchi. Kimchi, zoals eerder al in het Noord Koreaanse reisverslag gemeld is spicy Chinese kool wat een beetje zout en een beetje zuur smaakt. Koreanen eten dit overal bij op elk moment van de dag en gelukkig vinden wij het lekker :)

We besluiten om met de Koreaanse spoorwegen te gaan reizen, naar het meest zuidoostelijke gelegen stadje (van 3 miljoen inwoners) Busan. Dit ligt ongeveer 400 a 500 km van Seoul, maar als je met de KTX bullettreinen reist die tot 300km/h door het landschap razen, ben je er in 2,5 uur. NS: Misschien moet je deze treinen aanschaffen ipv de Fyrasco voor de Nederlandse HSL. Het regent hier in het zuiden van Korea, dus gaan we naar een mega groot badhuis/sauna complex aan de rand van de stad. Helemaal geweldig om te ontspannen in baden met verschillende temperaturen (van 20 graden tot 43 graden) en lekker verschillende sauna's pakken en lekker bijkomen. Allemaal tussen de Koreanen die geen Engels spreken, maar wat maakt het uit. Als het om genieten gaat kunnen wij dat net zo goed als zij. Hierna gaan we weer met dezelfde bullettrein terug naar Seoul waar we nu ten tijde van schrijven nog in zitten. Leve de WIFI op de Zuid-Koreaanse treinen! Morgen nog 1 dag Seoul (waar we ook de DMZ van de Zuid-Koreaanse kant gaan bekijken). Daarna donderdag naar huis toe, maar daar zijn we eigenlijk nog niet aan toe! We willen hier blijven!