keuten.reismee.nl

De laatste twee dagen Kazachstan

Op donderdagmorgen ging de wekker weer en een nieuwe dag was aangebroken. Vandaag was de dag voor de Groene Bazaar en de grote zoektocht naar lekker lokaal eten en leuke souvenirs. Eerst ben ik zelf weer gaan wandelen door de stad richting de grote moskee om eens het oostelijke deel van de stad te bekijken. Vele mooie gebouwen, vooral van de universiteiten en ook een mooi oorlogsmonument heb ik kunnen bekijken. Zo rond 13:00 had ik afgesproken met Massimilliano en Aigerim (zo heten de twee die ik dinsdag was tegengekomen) bij de grote Moskee. Hier even rondgekeken, maar niet te lang: ik had het immers al gezien en ten tweede werd het net "Prayer time". Geen goed moment om nog eens naar binnen te gaan.



Vanaf hier was het ongeveer 10 minuten wandelen naar de Zelyony Bazaar (Groene markt). Hier verkopen ze vanalles, van eten tot kleding tot souvenirs, alles. Maar onderweg zie ik je ook dat buiten op straat ook een grote verkoopshow is: Zittend in de sneeuw staan overal marktkraampjes met schoenen, kleding en eten en het is fascinerend om te zien hoe mensen op straat hun schoenen aan het passen zijn in de sneeuw. Hierna dus naar binnen gegaan en het doel was vooral souvenirs. Uiteindelijk kwamen bij een kraampje met een hele oude man die helemaal in tradiotionele kleding zijn waar stond te verkopen. Hier hebben we een praatje mee gemaakt met behulp van onze Aigerim die uiteraard vloeiend Kazachs spreekt. Het was een heel erg leuk samenzijn en omdat hij zo vriendelijk en vol wensen naar Italië en Nederland was voor onze vrienden, familie en het hele land, heb ik hier een mooie Kazachse muts gekocht en wat andere prullaria welke vooral gebruikt gaan worden onder de kerstboom in December. (stoffen paardjes en mini-tentjes).



Na het kleding en souvenir gedeelte zijn we naar de voedselmarkt gegaan. Een mega grote hal met allemaal groenten, kaas, vruchten, noten, kruiden maar vooral veel vlees! Heel veel vlees wat daar door de lokalen werd verkocht, voor je neus werd uitgebeend, voor je neus werd gefabriceerd tot worst (Kazu). Helaas mochten we hier geen foto's maken, maar wat waren Massi en ik toch in voor een BBQ Kazach-style. We hebben wat kaas gekocht voor onderweg en wat granaatappelsap gekocht wat erg lekker en gezond is. Hierna zijn zij weer naar hun hotel gegaan en ben ik naar het voetbalstadion van Almaty geweest. (FC Kairat). Hier nog wat nieuwe shirts en trainingsjack gekocht en nog wat metrostations bekeken. Heel erg leuk om ook het moderne Kazachse leven te zien in West-Almaty.


In de avond had ik weer afgesproken met mijn nieuwe vrienden en deze avond zijn we in een traditioneel Kazachs restaurant gaan eten. Hier wat lokale worst op (de Kazu), wat lekkere melk (paardenmelk en kamelenmelk, wat overigens beiden erg lekker is bij het traditionele eten) en we hebben de Kazachse rode wijn geprobeerd die boven verwachting nog erg goed was ook. Het was erg gezellig en het was opeens alweer 0:00 zodat we wederom maar eens afscheid moesten gaan nemen.


De volgende dag, mijn laatste dag in Kazachstan alweer, had ik weer met ze afgesproken in de middag om naar "Kak Tobe" te gaan. Dit is een gondola naar de stadsberg vanwaar je een heel mooi uitzicht hebt over de stad. Het is vooral in de zomer een fijne plek om de drukte van de stad te ontvluchten. Maar voor die tijd ben ik eerst nog even teruggegaan naar het voetbalstadion, want ik had een shirt gekocht met mijn naam in het Russisch en die kon ik pas deze dag ophalen. Leuk origineel souvenir. Hierna wilde ik op deze laatste dag ook nog even het Historisch Museum bezoeken en dit was dan ook mijn vroege middagprogramma. In het museum was het hoogtepunt de "Golden Man", waar een mythe over is geschreven dat deze strijder zonder gezicht, waarbij men niet weet of het een man of vrouw was, onoverwinnelijk zou zijn. Het harnas was compleet van echt goud en een replica van deze man of vrouw staat in het museum. De echte ligt veilig in een kluis.


Ook de zaal met het leven op het platteland was erg leuk om te zien met de tenten (Yurta's) en de zaal over modern Kazachstan was ook een welkome aanvulling op het museum. Na dit avontuur in het museum ben ik weer naar Massi en Aigerim gegaan om de berg te bekijken. Dit was vooral erg leuk: uitzicht bekijken, slappe verhalen vertellen, kleine dierentuin bezocht, wat wodka gedronken en vooral lol hebben over het diner wat we gepland hadden te eten op mijn laatste avond.


Het was alweer donker en om 20:00 echt al tijd om te gaan eten. Op het menu stond een speciaal traditioneel gerecht: Schapenhoofd. Dit wordt bij speciale gelegenheden gegeten en het leek ons wel wat om dit op ons laatste samenzijn te nuttigen. Na de vele grapjes over dit gerecht en vooral de spanning opvoeren bij Massi en mij kwam de ober opeens aan met zijn hoofd. Dit was toch even slikken en na het schieten van veel foto's en het drinken van wodka om moed te verzamelen zijn we er aan begonnen. We gooiden een muntje op en wie het juist had geraden mocht beginnen met het eerste deel: het oor. Ik had gewonnen (of verloren, hoe je het ook noemt) en mocht een hapje nemen,. Op zich niet verkeerd, alleen rare textuur. Hierna kwam het grote onderdeel en volgens Aigerim het lekkerste: de hersenen. De ober maakte het hoofd verder open en opeens hadden we alleen stukjes vlees op ons bord met daarin stukjes huid, neus, ogen, hersenen en het tweede oor. Liggend op een blaadje sla en wat uitjes voor de garnering. Bij hersenen won ik weer met de toss en mocht ik ook eerst een hapje nemen. Dit was wel echt lekker! Hierna kwam het meest rare: het oog. Omdat ik al twee keer was begonnen mocht Massi aan het oog beginnen. Hier wat grapjes mee gemaakt maar uiteindelijk: Hap! Ik kreeg ook een stukje en ik moet zeggen: dit smaakt ook erg goed. Hierna nog even wat gelachen, wat paardenmelk met wodka gedronken en vooral erg trots waren wij dat wij het gewoon hadden gedaan! We hebben samen nog wat gegeten en ik had een doggy-bag gevraagd om het mee te nemen naar huis. Misschien lust Marleen ook wel wat!


Hierna was het klaar en heb ik met mijn vrienden in hun hotel nog even een drankje gedaan en wat foto's en video's uitgewisseld. Het was een zeer aangename dag en vooral heel relaxed om zo de vakantie af te sluiten. We hebben afscheid genomen en om 1:00 ging ik naar mijn hotel terug. Even snel mijn kamer opruimen, even opfrissen en om 3:00 heeft mijn hotel-eigenaar Vladimir me op het vliegveld gezet van Almaty. Het was voorbij!


De vlucht ging best goed, vooral geslapen en op Schiphol werd ik weer opgehaald door mijn lieve vrouw. Na een koffie en het laten zien van de doggy-bag (Ja hij heeft de reis en de douane overleefd!) gingen we naar huis, richting Brabant en richting de Carnaval. Even uitrusten thuis en daarna PSV voetbal kijken in Deventer om mijn jetlag de baas te zijn is de beste remedie: gewoon actief blijven. Met een 2-3 overwinning op de Eagles ging ik voldaan weer naar huis. Einde vakantie, einde tijdperk ING Amsterdam en klaar voor de uitdaging bij SNS te Utrecht.



Leuk dat jullie zijn meegereisd met mij, foto's zal ik nog uitzoeken en een keer uploaden!


Da Svidania!


Paka!


Houdoe!


Alaaf!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!